Babyen heter SNØ denne gangen. Ubeskjedent navngitt fra elementet vi alle kjenner så godt. Tidligere babyer har hatt det optimistiske navnet Frisk og de litt mer “meningsløse” Elixia og EVO. Alle tre har handlet om trening og har siden fått plass i den norske dagligtalen.

Det er jo egentlig ganske kjedelig å tråkke på en sykkel uten å komme av flekken eller løpe som en hamster på et underlag som ruller.

Lek og mestringsglede / ikke bare for idrettsmiljøet -Lek er viktig for oss og SNØ skal først og fremst være noe for alle som vil utfolde seg og bevege seg på snø. Vi bygger ikke dette anlegget for Northug, Bjørgen og Klæbo, men vi håper jo at du skal møte dem også, innimellom, forteller Windingstad. Etter en relativt lang karriere i treningsbransjen har han altså kommet til den samme erkjennelsen som de fleste av oss har hatt lenge; det er i bunn og grunn ganske kjedelig å trene for å trene. Tråkke på en sykkel uten å komme av flekken, løpe som en hamster på et underlag som ruller. Det finnes morsommere veier til både god helse og et godt liv skal vi tro entusiasten.

-Anlegget vårt er for dem som vil oppleve pur vinterglede. Sette et nytt triks på railen. Det er for Morfar som vil lære barnebarnet fiskeben. For gamle og unge som vil sette ny personlig rekord. Ha høy puls. Kjenne hjerterytmen. SNØ skal ha en bred og sammensatt appell, vi skal tiltrekke oss flere målgrupper. Det er vi nødt til. Med idrettsmiljøet som eneste målgruppe kunne vi aldri bygget skihallen eller konseptet SNØ.

Når han nå skal ha oss inn for å oppleve vinterriket er det for å gjøre gleden forutsigbar og helårlig. Selv har Windingstad brukt mangfoldige timer i bakken, i løypa og på sidelinjen i frisk luft og kaldt, godt vintervær. Som ivrig skientusiast har han særlig oppsøkt steder der det går fort nedover og som far til to sønner som begge gjør det skarpt i alpint har han slått en og annen floke på sidelinjen også. -Faren min var «kongen av dugnad» og kunne antakelig ha organisert et helt Birken alene. Så ivrig er ikke jeg, men jeg vet mye om hvordan breddeidretten realiseres og vintergleden gis næring!

Entusiasten Windingstad er lett å trekke opp. Gløden smitter lett. I disse dager er ledergruppen i prosjektet SNØ nesten på plass og verdiene som skal skape de rette opplevelsene bearbeides og gis konkrete uttrykk. -Det er mange detaljer som er viktige for å gi de gode opplevelsene og som skal gjøre at besøkende ønsker å komme tilbake. Vi skal ha rettferdige køer, vi skal sørge for at elitetrening ikke kommer i veien for «buljongturisten». Alle skal ha samme rett til snøen hos oss.

Det ligger så mye i dette prosjektet. Noen ser et reiselivsprosjekt, noen en treningsarena, atter andre en lekepark, et teknologiprosjekt, en opplevelsesarena osv.

Toppfolk på vei inn Spennende utfordringer står i kø for gruppen som skal lose prosjektet frem til, og etter, åpning i 2020. Det er flere enn Bård som lar seg begeistre over muligheten til å virkeliggjøre et prosjekt som dette. -Toppfolk kommer til oss fra prestisjebedrifter, smiler «lagleder» Windingstad. I disse dager er Morten Dybdahl på vei fra en solid posisjon i Microsoft til rollen som CTO – teknologiansvarlig og Cyril Bricaud er på vei til oss etter en eventyrlig suksess i Hurtigruten. Og, Bård har andre solide navn som er på vei til bordet i ledergruppen utover våren og sommeren. -SNØ appellerer til bra folk som har bevist at de kan gjøre suksess av utfordringer. Hjertet er nok blandet inn i beslutningen om å bidra her, smiler Windingstad. Det ligger så mye i dette prosjektet. Noen ser et reiselivsprosjekt, noen en treningsarena, atter andre en lekepark, et teknologiprosjekt, en opplevelsesarena osv. Og, vi skal jo være alt det der. I tillegg til et gigantisk byggeprosjekt. Og, endelig en forretningsenhet som skal skape verdier.

Det er nesten så vi venter at Windingstad skal blekne når han lister opp dette som kan se ut som en kravspesifikasjon på sin egen ledelse. Hvordan leder man et tungt lag i et prosjekt som dette, uten gode modeller eller forutgående erfaringer. For å holde oss i vinteranalogien, det er som ta fatt på en jomfruelig vidde, uten spor, kart eller kompass. Og – vi antar det er en skam og snu! Hvem er lederen Bård Windingstad?

Fra fysioterapeut til IT- og mediabransjen Gründere er ofte kjent som dels visjonære og dels despotiske. Dårlig kombo i dette prosjektet Bård? -Vel, jeg er ikke kjent som despot, noe som uansett ikke ville vært særlig effektivt i denne sammenheng. Som leder er jeg ganske uformell. Jeg er ikke opptatt av rang og posisjon. Jeg har vært heldig som har fått jobbe med ting jeg har brent for, ettersom jeg er en som leder gjennom å inspirere og få med meg folk. Jeg er opptatt av de ansattes ve og vel. Vil at de skal trives på jobb. Tidvis kan jeg kanskje gi for mye tillit, for vide rammer. Da kommer man iblant til den dagen man må stramme tømmene og tre inn i situasjoner som ikke er så trivelige, men der det må ryddes. Jeg har lært meg både å forutse og å takle slike situasjoner gjennom de prosjektene jeg har ledet. Og, jeg har fått god hjelp av en ekstern coach som jeg går til regelmessig. Jeg trener på å si ifra uten å bli sint, si ifra tidligere og kommunisere kritikk bedre, uten å legge for mye følelser i det. Det er viktig å være ærlig. I business er det ofte mye bullshit, derfor er jeg bevisst på å være ærlig, gi ærlige tilbakemeldinger og ikke minst, få ærlig respons.

Veien inn i treningsbransjen gikk via interesse for trening og en utdannelse som fysioterapeut, samt en dose økonomisk utdannelse. –Etter at jeg var ferdig fysioterapeut ble jeg litt i tvil om jeg ville trives i den rollen gjennom hele livet.

Han hadde nok også oppdaget et visst kommersielt talent. Markedet for treningsapparater blomstret, fysioterapeutene rundt i landet kompletterte tilbudene med kombinasjonen aktiv trening og behandling. Windingstad kjøpte ut deler av virksomheten i firmaet Kebo Care og fylte på med nye agenturer for utstyr. Dermed hadde utstyrsleverandøren Fysiopartner sett dagens lys. Veien til treningssenter var kort; - Vi måtte jo ha et sted å vise frem utstyret! Slik ble Frisk på Røa unnfanget og født. Hadde denne historien handlet om Bård Windingstads vei gjennom treningsbransjen kunne vi gitt mye plass til hvordan Frisk ble til Elixia og hvordan veien iblant gikk over stokk og stein, gjennom bank og finans, finansakrobater og kvikke reklamekiser, merkevarebygging, brandingbyråer og internasjonalisering – til det hele gjorde gründeren arbeidsledig julen 2001. God Jul! Godt da å ha en økonomiutdannelse som kunne ta ham over i en ny bransje – IT- og mediabransjen denne gangen. Noen år i denne bransjen gav nye perspektiver. Perspektiver han tok med tilbake til treningsbransjen og etableringen av senterkjeden EVO. -EVO skulle være sentre tett på folk, uten ekstra tilbud som café og barnepass. Bare trening, og medlemskapet skulle administreres og betales på nettet.

Resten er historie – både Elixia og EVO lever i beste velgående!

Vi skal være åpent for skiglade, brettentusiaster, alpinister og langrennsløpere og alle som vil leke på snø. 365 dager i året.

Alltid vært opptatt av helse Nå er det tid for mer lek, aktivitet, mye glede - og helse.
-Jeg har alltid vært opptatt av helse. Jeg valgte jo også en helseutdanning – fysioterapi, smiler SNØ-sjefen. Den tidligste del av CV’en gir to retninger slik vi leser den – denne karen må bli enten gymlærer eller fysioterapeut; Grunnfag idrett, Sjøforsvarets gymnastikkskole og fysioterapi er de formelle – masse idrett i alle grener er de uformelle. Det ble altså hverken gymlærer eller fysioterapeut av unge Windingstad. Entusiasmen og humøret kunne antakelig ha trukket opp den mest dovne ungdomskolelev eller fått fart på pasienter uten motivasjon. Men gymsalen eller instituttet hadde blitt for trangt for Bård. Rutinen også muligens? Derfor disse heseblesende prosjektene i treningsbransjen – og derfor SNØ.

-Vi bygger Norges første og verdens største innendørs snøhall, forklarer Windingstad og entusiasmen smitter igjen, selv om vi så langt i intervjuet helst vil vite litt mer om hvem Bård Windingstad er! -Vi skal være åpent for skiglade, brettentusiaster, alpinister og langrennsløpere og alle som vil leke på snø. 365 dager i året. Puddersnø i nedfartene og blå-swix i løypa, i januar som i juni. Vår visjon er å bygge verdens beste brukeropplevelse på snø! Jo jo – men det var dette spørsmålet; hvem er Bård Windingstad? Hva leser du for eksempel – hva ville svaret blitt om Dagens Næringsliv lurte på hva du har på nattbordet? (Han sover vel??). Bård vrir seg litt før han svarer; -Jeg leser mye om helse, om nye treningsmetoder og slikt. Om mat og kosthold. Han holder seg med andre ord til tema, til det området han har valgt å tilbringe livet sitt i. Befriende for så vidt at han ikke prøver å ljuge på seg Hamsuns samlede eller noe slikt, som er vanlig i den rosa avisens kulturspalte. Vi hadde kanskje håpet på en aldri så liten krim-entusiast eller en eller annen boklige raritet. Vel, helse her også altså! -Jeg liker å lære om nye treningsmetoder, få ny kunnskap om ernæring, om mat – og tester gjerne nye ting på meg selv. Ja ha?

-Når jeg leser om en ny treningsmetode som virker interessant prøver jeg gjerne å gjennomføre denne slik den beskrives, eller jeg prøver nye kostholdsteorier som beskrives i faglitteraturen. Jeg har et stort behov for å forstå ting. Men, det kan være ganske slitsomt å skulle prøve ut ting i praksis, ler han. -Jeg har vært gjennom noen “dietter” som jeg ikke anbefaler, men har også gjort erfaringer som har endret forholdet til mat og ernæring. Uten at han kaller seg hverken veganer eller vegetarianer forstår vi at matvanene har etablert seg nærmere Hakkebakkeskogen enn McDonalds, selv i disse hektiske tidene. Og – apropos treningsmetoder: han klokket inn hele 5,4 millioner skritt, eller 4.300 kilometer på sin FitBit i 2017.

Det er over fire runder i løypetraséen som skal løpe langs ytterkanten av SNØ - hver dag. Over alpinløypene løper den og kan konkurrere med mange av lysløypene som er anlagt i skianlegg ute, både hva gjelder lengde og profil. Løypen er designet for å gi variert treningsinnhold, eller bare en god skitur. Hallen dekker 50.000 kvadratmeter, altså 50 mål. -Det er vanskelig for de fleste å få inntrykk av hva et slikt format kan innebære, innrømmer Windingstad. Men, vi kan forsikre at det gir tumleplass som monner og at man ikke vil oppleve å «stange i veggen». Femti tusen kvadratmeter er tilstrekkelig til at nedfarter, løyper, brettområde og heistrasé har kapasitet for tilstrekkelig armslag og bevegelse.

SNØ blir en vital del av det store utbyggingsprosjektet Vinterparken, som er det største byutviklingsprosjektet i Lørenskog kommune i årene som kommer. Prosjektet, skal inneholde boliger, hotell, næringslokaler - og skihallen - og vil bidra til å flytte sentrum i Lørenskog vestover til området oppunder markagrensen. Vinterparken blir et sted for opplevelser av mange slag. Det blir et sted for dem som vil spise god mat, finne et spennende hotell, shoppe, trene – i tillegg til å leke på snø. Og for dem som vil bo godt. Selvaag Bolig er hovedutbygger av området. Selvaag er også initiativtaker og deleier av hele området sammen med Canica og Bauman Invest.

Hvem er Bård? Så er vi tilbake til spørsmålet; Hvem er Bård? Lederstilen har vi avslørt, entusiasmen har han vist, CV’en har vi lest, alpinpappa til to, sønn av dugnadskongen. Det lukter litt Asker og Bærum av Bård Windingstad – bynært, grisgrendt og velstående. Sikker, trygg, flott og fit i figuren selvsagt, ingen typisk alpinkropp riktignok. Tynn som en langdistanseløper, hjulbeint som en polospiller. Brillene er kule – ikke überkule, men sånn passe. Sveisen er lang ved ørene og tilbakestrøket sånn midt mellom Stureplan og X-Games. Representerer SNØ ved ren apparisjon med andre ord – bortsett dette med Asker og Bærum. Joda, bosatt men ikke preget. Oppveksten var mer grisgrendt enn jålete – foreldrene var lærere med utpreget nomade-gen. Fulgte kallet gjennom landet og gav poden en oppvekst i Nord-Norge, på Gol, Elverum, Ørsta, Asker og Kolsås. Det skulle bli Norge i ekstrakt det – kanskje ingen dårlig bakgrunn for å skape et vintereventyr som skal favne alle. Bli en attraksjon som ikke ekskluderer, men inkluderer alle som er glade i å leke på snø.

PS! Podcast er det nye mediet som kanskje har tatt Bård Windingstad med større storm enn skjønnlitteratur. Slik litteratursmaken kan fortelle noe om en person kan kanskje foretrukket Podcast gi liknende innsikt? Vel, Bård Windingstad anbefaler Kjærlighetspodden - og Konspirasjonspodden. Mye for hjertet, litt for hjernen og mest om relasjoner. Ikke ueffent for ledere noen av dem!